کد مطلب:223219 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:187

قدمگاه نیشابور

قدمگاه نیشابور

در فاصله بیست و شش كیلومتری شهر كنونی نیشابور منطقه ای موسوم به قدمگاه علی بن موسی الرضاعلیه السلام است كه بر اثر كثرت استعمال به قدمگاه معروف شده است. صاحب تحفة الرضویة می نویسد: هنگامی كه حضرت رضاعلیه السلام از نیشابور خارج شد، در راه به چشمه آبی رسید ودر كنار آن چشمه سنگی بود، حضرت بر روی آن سنگ ایستاد وبه نماز مشغول شد، نقش قدم مباركش بر آن سنگ ظاهر گشت والحال آن سنگ را بریده و به دیوار نصب كرده اند وبقعه ای برای آن ساخته اند وشعری دراین باره از خواجه شیراز شیخ حافظ است كه گفت: در زمینی كه نشان كف پای تو بود سالها سجده صاحبنظران خواهد بود

صاحب تحفه الرضویة می افزاید: نگارنده آن محل را كه هم اكنون به قدمگاه معروف است زیارت كرده ونظیر همان سنگ وهمان نقش را در مقبره امامزاده محمّد محروق در خارج از شهر نیشابور دیده وممكن است چنین اتفاقی در آن حوالی نیز افتاده وبعدها آن را در مقبره مزبور گذاشته و به دیوار نصب كرده باشند.

( تحفة الرضویة، ص 190)

صاحب تاریخ نائین معتقد است كه این قدمگاهها وآثاری كه از نقش پای حضرت بر روی سنگ است نقشی است كه به عنوان یاد بود آن حضرت بر روی سنگ حك كرده اند.

( تاریخ النائین، ص 230. )

صاحب تحفة الرضویة می نویسد: در قدمگاه روزی حضرت وارد شد وطلب انگور كرد، باغبانی گفت: حالا فصل زمستان است وانگور در باغهای ما یافت نمی شود وما از شدت سرما موها را زیر خاك پنهان كردهایم. حضرت فرمود: به باغ برو وقدرت خدا را مشاهده كن.آن مرد به باغ آمد دید كه سرتاسر تمام درختان سبز وخرم وپر از میوه است. متحیر شد و چون دانست این از كرامت حضرت است خواست انكار كند تا حضرت را در نزد دیگران شرمسار سازد، به دروغ اطلاع داد كه در باغ انگوری یافت نشد. حضرت متغیر گشت و عازم حركت شد و نفرین كرد كه خدا تو و باغت را بسوزاند. آن بیچاره به مجرد این كه وراد باغ شد، صاعقه از آسمان فرو آمد، او و باغش را به صورت تلی خاكستر در آورد ذكر این ماجرا را در منابع ( تحفة الرضویة: ص 190. )

معتبر نیافتیم ولی احتمالاً منشأ نقل، تاریخ نائین و تحفة الرضویة ونیز حكایتی است كه در بحر الانساب مضبوط است. با این تفاوت كه صاحب بحر الانساب این واقعه را بعد از خروج حضرت از نیشابور ذكر نمی كند وعلاوه بر این می نویسد: آن روز دهم تیرماه قدیم بود.

( بحر الانساب، ص 4- 103. )